AI – Fremtidige markedsførere!
I dag er det viktigere enn noen gang at kjeden / butikken relevant i sin kommunikasjon, gir gode kjøpsopplevelser, tiltrekker seg nye kunder og beholder sine eksisterende kunder. For å lykkes i dagens tøffe konkurranse, må ny teknikk som maskinlæring / AI-teknologi brukes til å forenkle og effektivisere all kommunikasjon med kundene.
”Data is King”
«Data is King» sies ofte og er en forutsetning for å kunne analysere og trekke de riktige konklusjonene med maskinlæring / AI. Den andre premissen er at relevante data er samlet inn. En av de viktigste er transaksjonsdata på fullførte kjøp og deretter kundedata som lar deg koble transaksjonsdata til en unik person. Disse to komponentene gjør det enkelt å segmentere kunden og dermed tilby nøyaktig hva kunden ønsker i hvert enkelt tilfelle. Vi kan for eksempel se om dette er en kunde som kun handler kampanjevarer til reduserte priser, varer til ordinær pris, eller kun bestemte typer varer hver gang hun/han besøker butikken eller nettbutikken.
Vi har også aspektet av sammenkobling av varer slik at vi kan tilby de rette komplementære produktene til rett tid. Vi kan automatisk legge til en stekespade når du har stekepanna på salg. Dette gir mersalg og kan bidra til høyre margin. Transaksjonsdata for maskinlæring / AI kan gi innsikt i sammenkobling av varer og noen ganger gi produkt kombinasjoner som ikke er selvsagte, men basert på kundeflyt og kundetype. For eksempel vil pølse med brød være et naturlig supplement til hotdogen som tilbys, men maskininnlæringen / AI kan tilby rekesalat sammen med pølsen i stedet, da de fleste som handler denne dagen er voksne uten barn. For å kunne lage gode produktkomponenter inneholder produktdata også informasjon om for eksempel kjønn og alder.
Dette betyr at vi nå automatisk kan målrettet kampanjene individuelt og treffe kundens behov bedre, og skape lojale kunder som handler mer. Hvis det tidligere var en utfordring å opprette en kampanje hver uke, gjør maskinlæring / AI det mulig for oss å lage millioner av personlige kampanjer hver dag.
Med andre ord, det å møte kunder på kundens egne vilkår blir stadig viktigere for suksess. Det er viktig å vise kundene hva de ønsker å se og gi den informasjonen de trenger for å ta beslutningen om kjøp. Mobile enheter med sine små skjermstørrelser gjør tilpassing enda mer kritisk. Maskinlæring / AI kan hjelpe forhandlere å utnytte mobilenes skjermbilde med best mulig innhold tilpasset innholdet til hver enkelt kunde.
Pris roboter for alle
Bedrifter som Amazon har lenge hatt tilgang til store mengder prisdata og sofistikerte prissettingsprogrammer som gjør det mulig for dem å reagere raskt på endringer i konkurrentpriser og forbrukernes etterspørsel. Dagens forhandlere som ikke har tilgang til dataene sine, har historisk sett ikke hatt de samme verktøyene og mulighetene. Men gjennom maskinlæring / AI kan applikasjoner som justerer priser nå tilbys automatisk. Disse applikasjonene er ofte basert på ikke-lagrede data som vær, lokale hendelser og konkurrenters kampanjer. Dette er et første skritt for å gjøre noe, selv om man ikke har relevante data. Man må unngå å miste kunder bare fordi prisen er feil, slik at kunden heller velger å handle hos en konkurrent. Det er viktig at kunden i alle situasjoner må ta en kjøpsbeslutning!
AI i butikken
Å bruke maskinlæring / AI aktivt i butikken, blir stadig viktigere. Butikkpersonalet kan bruke maskinlæring / AI til å gi anbefalinger og hjelpe kunder via bærbare iPad’s- og lignende mobile enheter. I nær fremtid vil vi også bruke ansiktsgjenkjenning for å identifisere kunder og informere butikkpersonalet om deres preferanser og kjøpemønstre. Å ta hensyn til demografiske trender og til og med å oppdage kundens humør og sinnsstemning, vil være vanlig i hvert kundemøte. Butikkpersonalet må kunne ta hensyn til dette for å levere den beste personlig service. Dette vil vi som kunde anse som en selvfølge og et must, for å være en lojal og trofast kunde i kjedens butikker.
AI – en usynlig kraft
Mange av disse endringene vil være usynlige, fordi den bakenforliggende vitenskap og matematikk gir bedre kampanjer, priser og kundeadferd. Dette er ikke noe som kan sees av kundene. Kunden vil i stedet føle at timingen var riktig og at tilbudet han / hun fikk samsvarer med forventningene. Maskinlæring / AI vil også redusere kjedekostnader, fordi mer automatisering også vil redusere kundekostnadene. Absolutt et vinn-vinn-forhold for alle parter.
Hva kan Mediaset tilby?
Mediasets konsept «Store Automation» som leveres sammen med CakeBox og Dintero, er en datahub med maskinlæring / AI som gjør mye av det som er beskrevet ovenfor. Vil du vite mer? Send en e-post til salg@mediaset.no eller trykk på knappen nedenfor.