Kundereisen 2020
Å få med kunden på fremtidens kundereise handler mye om kundeinnsikt og maskinlæring/AI for å gi en bedre kundeopplevelse. En kundeopplevelse som skaper lojalitet og gjør at kunden handler med med høyere frekvens.
Amazon, verdens største detaljhandels selskap på internet, har justert selskapsmodellen gradvis siden 2015, gjennom og åpne fysiske butikker. Den største nyheten høsten 2918 er planene for opp til 3000 kiosker som heter AmazonGo. Amazon-sjefen Jeff Bezos har sagt att nøkkelen til fremgangen er å tilby noe som er mer en bare nye produkter eller en spennende meny.
«Om vi tilbyr samme shoppingopplevelse som andre har, kommer det aldri til å fungere,» sa Bezos nylig på en hendelse i Washington DC.
Nøkkelen her er kundeinnsikt og tilby kundene mer en hva de forventer seg og kontinuerlig justere dette under tiden som går. La oss ta et eksempel med en fiktiv kunde, Petter 45 år.
Petter er 45 år gammel og fra Trondheim. Han jobber heltid som selger i dagligvarehandelen. Han bor i enebolig rett utenfor sentrum med sin kone som driver undertøybutikk i byens sentrum. De har to barn, på 12 og 16 år. Petter er aktiv i den lokale fotballklubben og har en fuglehund som han tar med på jakt og daglige turer i skogen. Når de har ferie reiser de ofte til Kreta. Petter er opptatt av høy kvalitet, samtidig som han ikke vil stikke seg for mye ut.
Petter bruker normalt å gå til en av de store lavpriskjedenes butikker 1-2 ganger per måned. Når han er der handler han alltid hundemat.
Ved kassen
Når Petter kommer til kassen får han spørsmål om han vil bli medlem av ekspeditøren. Spørsmålet får han fordi hans bankkort ikke er registrert. Petter kan nå velge å bli medlem og få elektroniske kvitteringer, gavekort på 100 kr og 100 dagers åpent kjøp på alle sine varer. Ekspeditøren ber om mobilnummer og tar betalt for varene.
Registrere sitt medlemskap
Petter får en SMS og når han kommer ut fra butikken avslutter han registreringen av sitt medlemskap gjennom å fylle i e-post och passord. Kjøps-historikken samles siden inn koblet til Petters kjøp och gir en ”fasit” over hans interesser. Betalingskortet blir nå automatisk koblet til Petter og han får digitale kvitteringer och løser inn sine personlige rabatter/kuponger neste gang han handler.
Digitale klippekort
Ettersom Petter handler hundemat ofte skapes et digitalt klippekort der han får den 5:e varen gratis. Dette gjør at Petter nå også begynner å handle på kjedens web da klippekortet automatisk fungerer både i butikk och på webben.
Elektronisk kvittering
Petter behøver ikke lengre å håndtere papirkvitteringer og kan ved åpent kjøp dra til butikken og dra sitt kort i kortterminalen. Varen som skal leveres skannes av butikkpersonalet och produktet kobles til riktig kvittering.
Tillgodelapp
Når nå Petter er medlem så får han en tilgodelapp når han leverer tilbake en vare. Han kan enkelt se sin saldo på ”Mine sider” og tilgodelappen kan brukes både i butikken og på web.
Check-Out
Som medlem så behøver Petter ikke lengre å gå til en tradisjonell kasse i butikk, han kan gjøre sin check out av sine varer direkte på mobilen. Dette innebærer at han betaler på samme måte uansett om han handler i butikk eller på webben.
Personlige tilbud
Via SMS, e-post m.m. så får nå Petter personlige tilbud basert på den kundeinnsikt som hans kjøpshistorikk gir. Han får også personlige tilbud for å lokke han tilbake om han ikke har handlet i butikken eller på webben under en viss tid. Ettersom Petters kjøpshistorikk viser at han ikke er prissensitiv og handler de fleste varer til ordinær pris så får han flest slike tilbud.
Hva kan Mediaset tilby?
Mediaset’s plattform fra CakeBox og Dintero tilbyr E-kvittering, Digitale tilbud og kuponger, E-gavekort, Digitale lojalitets- och klippekort samt en datahub som samler inn og prosesserer med maskinlæring/AI kundens kjøpshistorikk. I plattformen inngår åpne API:er for enkle og smidige integrasjoner til de flere systemer på markedet.