Hvorfor er det viktig med informasjon vi kan stole på?
Antall besøkende og salgstall er de mest stabile og grunnleggende indikatorene vi kan bruke for å måle hvordan hver butikk presterer. Kundetellere lar oss ta datadrevne beslutninger basert på fakta. Slik at vi i detaljhandelen kan forbedre restultatene.
Hva menes med antall besøkende i butikken?
Trafikktallene inn i en butikk som er målt av en eller flere kundetellere er det totale antall muligheter de ansatte i en butikk har til å gjøre et salg. 75-80% av dine butikk kunder kjøper ingen ting. For at besøks tallet skal være mest mulig nøyaktig er vi avhengig av å ekskludere ansatte i teller systemet. For at vi skal øke det totale antallet besøkende er vi avhengig av å gjøre aktiviteter og kampanjer. Dette har som regel en direkte kostnad og det er svært viktig at dette måles opp mot aktiviteter og kampanjer.
Hvor mange kunder som besøker butikken handler?
Det finnes en måte måle hvor mange som kjøper varer i butikken nemlig konverteringsraten. Konverteringsrate = antall kunder som handler / antall besøk i butikken. Gjennomsnittlig konverteringsrate i butikker ligger rundt 20%. Konverteringsrate er et av de få objektive data vi har tilgjengelig for å måle ytelse i retail butikker. En liten økning i konverteringsrate gir en høy omsetningsøkning totalt. Og kan gjøres uten direkte kostnad, kun ved økt fokus og deling av data fra kundetellere.
Noen butikker har høy omsetning og andre ikke. Hvorfor er det sånn?
For å finne ut av dette må vi fokusere på konvertering. Konverteringsraten til hver enkelt butikk vil si noe om hvordan den gjør det i forhold til andre butikker i kjeden. Dette er det eneste objektive data tallet vi har for å sammenligne butikker.
Det blir naturlig å se på nøkkelfaktorene til de butikkene med høy trafikk og de med høyest konvertering. Og hvordan de jobber med personlig salg, mekanisk salg og andre faktorer.
Hva får du ved å ta i bruk kundetellere
Bare ved å fokusere på konverteringsrate så øker den. De kjedene som gjør teller data tilgjengelig og deler med de ansatte opplever raskt en økning på over 30% fra start tidspunktet. De færreste butikker ønsker å være under gjennomsnittet. Ved å kunngjøre kundeteller informasjonen i sammenheng med salgstrening og gamification kan retail kjeder oppleve ytterligere økning. Over tid så kan man oppnå en økning i selve nøkkeltallet på over 10% noe som vil tilsvare 3.000.000 NOK i omsetningsøkning på en butikk som selger varer for ca. 10.000.0000 NOK i året.
Har du en utfordring med trafikken?
Trafikk-tallene kan gi en bedre oversikt over hvilke utfordringer en region eller butikker har. Da trenger du nøyaktige data til å stole på. Vår kundeteller løsning fra Link Retail hjelper deg med nettopp dette. Med AI teknologi kan vi ekskludere de ansatte når vi teller. Og segmentere kundeprofiler ved behov. Det gjør at vi med trygghet kan si at vi oppnår 95% nøyaktighet over tid via vår kundeteller.