Sport 1 – Printløsningen som ga høy kjøpslojalitet!

Med nærmere 190 butikker er Sport 1 norges nest største sportskjede. Små og lokale butikker med forskjellige eiere krever en sterk profil for et helhetlig uttrykk.

Bakgrunn

For 5 år siden kom Sport 1 til Mediaset med et ønske om å ha mer kontroll over kjedens visuelle profil fra hovedkontoret. Små, lokale butikker med forskjellige eiere gir solid forankring i lokale aktiviteter og er en av styrkene til Sport 1, men også en utfordring når det kommer til å holde den visuelle profilen konsistent og gjenkjennelig. Målet var en mer helhetlig kjede med en sterkere visuell profil, høyere kjøpslojalitet hos kundene og mulighet for lokal produksjon i butikkene.

Gjennomføring

Sport 1 valgte derfor Mediaset og OKI sin unike løsning for bannerprint i butikk. Med et overordnet designsystem og laserprinter i hver enkelt butikk, blir butikkene selvstendige produsenter av markedsmateriell uten at det går på bekostning av det visuelle uttrykket til kjeden. Selvstendige butikker gjorde at innsalget av løsningen måtte foretas lokalt hos hver enkelt butikk. Vinteren 2013 startet innsalget av løsningen som innebar standardiserte plakatstørrelser i alt fra pigg-etiketter og opp til banner i 120 cm lengder. Alt produsert lokalt i butikkene.

Resultatet? Ned med kostnader, avfall og time-to-market

Før dette konseptet ble innført havnet det et skremmende antall plakater fra trykkeri som aldri ble hengt opp. Nå som butikkene selv kan bestemme hvilke plakater som skal printes, får de riktige plakater til riktig tid. Dette gjør at Sport 1 har kuttet fraktkostnader, spart miljøet og redusert time-to-market betraktelig.

Vi har skapt en unik mulighet for våre medlemmer til å promotere den lokale, kunnskapsrike og levende sportsbutikken. Ved hjelp av Mediaset og OKI sine løsninger har vi gjort nettopp dette. Samtidig som vi har beholdt uniformiteten til Sport 1 og dermed skapt høy kjøpslojalitet hos våre kunder”

 

Relaterte artikler

Kundereisen 2020

Kundereisen 2020

Å få med kunden på fremtidens kundereise handler mye om kundeinnsikt og maskinlæring/AI for å gi en bedre kundeopplevelse. En kundeopplevelse som skaper lojalitet og gjør at kunden handler med med høyere frekvens.

Miljøvennlig blekkteknologi

Miljøvennlig blekkteknologi

For store butikkjeder eller bedrifter kan det være en utfordring å tenke grønt i alle sammenheng. Ikke alle forretningsmøter kan tas over Zoom, papir og blekk er fortsatt en nødvendighet, og det er ikke enkelt å få kontroll over alle avfallsrutiner på hvert enkelt kontor og om alle ansatte følger retningslinjer for dette.

 

Hva du bør vite før du kjøper en plakatskriver

Hva du bør vite før du kjøper en plakatskriver

Å velge riktig skriver for butikken din kan være en vanskelig prosess. Hvis du er ute etter plakater av høy kvalitet, så er det mange faktorer som må tas i betraktning før du velger hvilken skriver du skal bruke. Dette innlegget vil gå i dybden om hvordan du velger den beste skriveren for dine behov og lage en informativ guide om fordeler og ulemper ved hver type printer.

 

Store Automation – En nødvendighet?

Store Automation – En nødvendighet?

For å være relevant, gi en handleopplevelse og tiltrekke seg kunder, må kjeden / butikken tilføre ny teknologi. Teknikk som forenkler både for ansatte i butikken, men også for å gi kundene en uovertruffen shoppingopplevelse.

Dintero, ny nordisk partner

Dintero, ny nordisk partner

En av de viktigste områdene for en kjede / butikk, nå og i fremtiden er å få en 360 graders kundeinnsikt. Å oppnå dette krever at kundenes interaksjoner digitaliseres friksjonsløst, for eksempel med digitale klippekort, kvitteringer, personlige tilbud og rabatter som både øker salget og skaper lojale kunder.