Bakgrunn
For 5 år siden kom Sport 1 til Mediaset med et ønske om å ha mer kontroll over kjedens visuelle profil fra hovedkontoret. Små, lokale butikker med forskjellige eiere gir solid forankring i lokale aktiviteter og er en av styrkene til Sport 1, men også en utfordring når det kommer til å holde den visuelle profilen konsistent og gjenkjennelig.
Målet var en mer helhetlig kjede med en sterkere visuell profil, høyere kjøpslojalitet hos kundene og mulighet for lokal produksjon i butikkene.
Gjennomføring
Sport 1 valgte derfor Mediaset og OKI sin unike løsning for bannerprint i butikk. Med et overordnet designsystem og laserprinter i hver enkelt butikk, blir butikkene selvstendige produsenter av markedsmateriell uten at det går på bekostning av det visuelle uttrykket til kjeden. Selvstendige butikker gjorde at innsalget av løsningen måtte foretas lokalt hos hver enkelt butikk. Vinteren 2013 startet innsalget av løsningen som innebar standardiserte plakatstørrelser i alt fra pigg-etiketter og opp til banner i 120 cm lengder. Alt produsert lokalt i butikkene.
Resultatet? Ned med kostnader, avfall og time-to-market
Før dette konseptet ble innført havnet det et skremmende antall plakater fra trykkeri som aldri ble hengt opp. Nå som butikkene selv kan bestemme hvilke plakater som skal printes, får de riktige plakater til riktig tid. Dette gjør at Sport 1 har kuttet fraktkostnader, spart miljøet og redusert time-to-market betraktelig.