Sport 1 – Printløsningen som ga høy kjøpslojalitet!

Med nærmere 190 butikker er Sport 1 norges nest største sportskjede. Små og lokale butikker med forskjellige eiere krever en sterk profil for et helhetlig uttrykk.

Bakgrunn

For 5 år siden kom Sport 1 til Mediaset med et ønske om å ha mer kontroll over kjedens visuelle profil fra hovedkontoret. Små, lokale butikker med forskjellige eiere gir solid forankring i lokale aktiviteter og er en av styrkene til Sport 1, men også en utfordring når det kommer til å holde den visuelle profilen konsistent og gjenkjennelig. Målet var en mer helhetlig kjede med en sterkere visuell profil, høyere kjøpslojalitet hos kundene og mulighet for lokal produksjon i butikkene.

Gjennomføring

Sport 1 valgte derfor Mediaset og OKI sin unike løsning for bannerprint i butikk. Med et overordnet designsystem og laserprinter i hver enkelt butikk, blir butikkene selvstendige produsenter av markedsmateriell uten at det går på bekostning av det visuelle uttrykket til kjeden. Selvstendige butikker gjorde at innsalget av løsningen måtte foretas lokalt hos hver enkelt butikk. Vinteren 2013 startet innsalget av løsningen som innebar standardiserte plakatstørrelser i alt fra pigg-etiketter og opp til banner i 120 cm lengder. Alt produsert lokalt i butikkene.

Resultatet? Ned med kostnader, avfall og time-to-market

Før dette konseptet ble innført havnet det et skremmende antall plakater fra trykkeri som aldri ble hengt opp. Nå som butikkene selv kan bestemme hvilke plakater som skal printes, får de riktige plakater til riktig tid. Dette gjør at Sport 1 har kuttet fraktkostnader, spart miljøet og redusert time-to-market betraktelig.

Vi har skapt en unik mulighet for våre medlemmer til å promotere den lokale, kunnskapsrike og levende sportsbutikken. Ved hjelp av Mediaset og OKI sine løsninger har vi gjort nettopp dette. Samtidig som vi har beholdt uniformiteten til Sport 1 og dermed skapt høy kjøpslojalitet hos våre kunder”

 

Relaterte artikler

Dintero, ny nordisk partner

Dintero, ny nordisk partner

En av de viktigste områdene for en kjede / butikk, nå og i fremtiden er å få en 360 graders kundeinnsikt. Å oppnå dette krever at kundenes interaksjoner digitaliseres friksjonsløst, for eksempel med digitale klippekort, kvitteringer, personlige tilbud og rabatter som både øker salget og skaper lojale kunder.

Mediaset og CakeBox i nordisk samarbeid

Mediaset og CakeBox i nordisk samarbeid

Cakebox har oppnådd stor suksess i Asia, der de også har sitt hovedkontor. I 2018 ble Cakebox Nordic etablert, og Cakebox-programvare ble integrert i Mediaset konseptet Store Automation.

Mediaset inngår avtale med Papirfly

Mediaset inngår avtale med Papirfly

I forbindelse med lanseringen av Mediasets konsept «Store Automation» tegnes nå en nordisk avtale med Papirfly, det mest komplette skiltsystemet/markedsføringsverktøy for hovedkontor og butikker i det nordiske markedet.

AI – Fremtidige markedsførere!

AI – Fremtidige markedsførere!

I dag er det viktigere enn noen gang at kjeden / butikken relevant i sin kommunikasjon, gir gode kjøpsopplevelser, tiltrekker seg nye kunder og beholder sine eksisterende kunder. For å lykkes i dagens tøffe konkurranse, må ny teknikk som maskinlæring / AI-teknologi brukes til å forenkle og effektivisere all kommunikasjon med kundene.

Kundereisen 2020

Kundereisen 2020

Å få med kunden på fremtidens kundereise handler mye om kundeinnsikt og maskinlæring/AI for å gi en bedre kundeopplevelse. En kundeopplevelse som skaper lojalitet og gjør at kunden handler med med høyere frekvens.